Ranking stron internetowych klubów Ekstraklasy

W miarę rozwoju Internetu z dnia na dzień, jak grzyby po deszczu rosną strony www poświęcone klubom piłkarskim. W polskiej sieci, tylko tych dedykowanych zawodowym klubom piłkarskim jest kilkaset. Postanowiliśmy się im przyjrzeć z bliska i zrobić nasz ranking.

Dokonaliśmy podziału serwisów klubowych na oficjalne, czyli prowadzone przez kluby i ich pracowników, i nieoficjalne, które często charytatywnie są utrzymywane przez kibiców. Tylko najpopularniejsze strony mogą liczyć na takie wpływy z reklam, że ich właściciele są w stanie nie tylko pokryć koszty utrzymania serwerów, administratorów, grafików, ale też zarobić na ich działalności.

Reklama

Oficjalne stawiają na zawsze potwierdzone informacje

Trudno sobie dziś wyobrazić jakikolwiek liczący się klub piłkarski bez oficjalnej strony internetowej, której reporterzy informują o życiu zespołu 24 godziny na dobę. Strona internetowa klubu jest dla niego bardzo ważna. Stanowi świetne narzędzie komunikacji z kibicami.

Właściwie na każdej stronie codziennie znajdziemy kilka najświeższych newsów. Są to oficjalne fakty, sprawdzone i pewne wiadomości, unika się na nich spekulacji.

Sporym minusem oficjalnych www jest unikanie jak ognia krytycznych względem polityki klubowej opinii, choć przecież prawdziwa cnota krytyki się nie boi.

Inaczej wygląda polityka serwisów nieoficjalnych. Ich siłą jest niezależność. Tam krytykę decyzji władz, czy prowadzonej przez nie polityki transferowej, czy tej dotyczącej cen biletów spotkacie nierzadko.

Na nieoficjalnych pojawiają się nie tylko informacje o faktach, ale też przewidywanie tego, co może się stać, kiedy dany trener zostanie zwolniony i kto go może zastąpić; jaki zawodnik zostanie sprzedany, a jaki kupiony. Nie wszystko to ma zawsze potwierdzenie w rzeczywistości, ale kibice chętnie czytają takie wiadomości, bo żyją sprawami klubu.

Zwykle sposób prezentowania wiadomości ma charakter notek informacyjnych. Spotykane są też dłuższe formy publicystyczne, felietony, wywiady, relacje podsumowujące mecz. Coraz częściej informacje podparte są krótkimi filmiki wideo. Na stronach możemy również odnaleźć archiwum newsów. Podobne wygląda sytuacja na stronach nieoficjalnych.

Mocnym punktem części nieoficjalnych serwisów klubowych są analizy taktyczne przeciwnika. Cyklicznie takie publikuje najpopularniejszy nieoficjalny portal kibiców Wisły (wislakrakow.com). Doszło do zabawnej sytuacji kilka lat temu, gdy autor analiz opóźniał publikację tekstu na temat jednego z rywali "Białej Gwiazdy". Do redaktora naczelnego strony zadzwonił ówczesny asystent trenera Henryka Kasperczaka - Jerzy Kowalik i zapytał wprost: "Kiedy opublikujecie analizę drużyny X?".

RSS-y i newsleettery są rzadkością

Kanały RSS umożliwiają przesyłanie nagłówków wiadomości i nowości do kibiców. Ich popularność na stronach sportowych jest mniejsza niż na innych stronach informacyjnych.

Tylko cztery strony oficjalne: Wisły Kraków (wisla.krakow.pl), Legii Warszawa (legia.com), Polonii Warszawa( ksppolonia.pl), Lecha Poznań (lechpoznan.pl) umożliwiają kibicom dostęp do kanału RSS.

Wśród stron nieoficjalnych posiadają szybki dostęp do nagłówków wiadomości odnajdziemy jedynie na stronach wislaporta.pl, legia.com.pl, legia.live.pl

Niezbyt popularne są również newslettery poświęcone informacjom - gdzie w formie części lub całości tekstu - internauci mogą zapoznać się z najnowszymi wydarzeniami. Z tej formy dystrybucji korzystają tylko oficjalne strony: wisla.krakow.pl, ruchchorzow.com.pl, lechia.pl, kspolonia.pl.

Siła w relacjach live i galeriach

Atutem domen klubowych są relacje na żywo. W interesie klubów jest prowadzenie dokładnych relacji live. Konsekwentnie, na każdej stronie możemy zaobserwować relacje z meczu ("minuta po minucie"). Bardzo często są wzbogacane o statystyki, wypowiedzi i analizy klubowych specjalistów. Na niektórych stronach istnieje możliwość odbioru relacji mobilnej, tzw. SMSLive (m.in. WisłaMobil, Legia Mobil). Relacje live, statystyki, wypowiedzi i omówienia meczów wiodą również prym na nieoficjalnych stronach kibiców. Zamieszczane są również podsumowania spotkań, fotoreportaże i galerie oraz materiały wideo.

Pod względem materiału zdjęciowego najsłabiej wypadają (mało galerii, na dodatek każda z nich ma ledwie po kilka zdjęć) strony: odrawodzislaw.pl, piast.gliwice.pl, lechia.pl.

Aktywność na forum

Fora dyskusyjne są obecnie bardzo popularną formą grup dyskusyjnych w Internecie. Spośród 16 oficjalnych stron klubów Ekstraklasy fora prowadzi tylko pięć z nich. Największą liczbą odwiedzin, postów i tematów cieszą się fora: Lecha Poznań (lechpoznan.pl), Korony Kielce (korona-kielce.pl) oraz KGHM Zagłębie Lubin (zaglebie-lubin.pl). Kibice uczestniczą w życiu tych drużyn, codziennie komentując jej poczynania.

Inaczej rzecz wygląda na oficjalnych stronach: Ruch Chorzów (ruchchorzow.com.pl) oraz PGE GKS Bełchatów. Istniejące fora nie cieszą się na nich zbyt wielką popularnością, co odzwierciedla niewielka ilość aktualnych postów. W porównaniu do innych klubów z dużych miast, Bełchatów ma stosunkowo niewielu kibiców, a fani Ruchu preferują forum nieoficjalnej stron - "Niebiescy.pl".

Fora kibicowskie są domeną nieoficjalnych serwisów. Temat "Polityka transferowa Wisły" na forum wislakrakow.com został założony niespełna dwa lata temu (czerwiec 2008 r.), do dzisiaj zgromadził 752 strony wpisów (po 30 komentarzy na każdej), ponad 22 tys. Odpowiedzi i ponad 3 mln odsłon! Nie ma drugiego, tak poczytnego tematu na żadnym z forów.

Należy podkreślić, że Legia Warszawa, wbrew temu, że z uporem dąży do zmiany oblicza ruchu kibicowskiego na Łazienkowskiej, na oficjalnej stronie w forach, a także w komentarzach pod tekstami dopuszcza krytyczne głosy pod adresem koncernu ITI, który jest posiadaczem akcji klubu.

Radio

Najciekawszą chyba forma przekazywania aktualności są pliki multimedialne. Jedynie na stronie Piasta Gliwice nie znajdziemy galerii audio/video.

Tylko dwa oficjalne serwisy dysponują własnym radiem. Redakcja PGE GKS Bełchatowa prowadzi Radio GKS77. Na oficjalnej stronie Wisły Kraków możemy posłuchać Radio Biała Gwiazda. Relacji Radia Biała Gwiazda słuchało każdorazowo ponad tysiąc osób. Oczywiście wpływ na ta liczbę mieli zapraszani do Radia goście. Gdy mecze komentowali zawodnicy Wisły lub znane osoby, jak Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Zbigniew Boniek, Mirosław Szymkowiak, czy Jakub Błaszczykowski, liczba słuchaczy znacznie wzrastała. Radia słuchają przede wszystkim osoby z Polski, ale wielu słuchaczy jest też z zagranicy - przede wszystkim z USA i Wysp Brytyjskich. Zdarzało się też, że Radia słuchali żołnierze stacjonujący w Iraku, czy kibice Wisły przebywający na zagranicznych wakacjach.

Wśród nieoficjalnych serwisów tylko jeden - niebiescy.pl (Ruch Chorzów) prowadzi własne radio - Radio Niebiescy. Cieszy się ono ogromną popularnością kibiców.

Profesjonalne materiały wideo to wartość serwisu

W serwisach sportowych największą popularnością cieszą się multimedialne pliki wideo. Filmiki najczęściej dopełniają warstwę pisaną informacji, są relacjami z ważnych wydarzeń klubowych, skrótami z meczów. Serwisy nieustanie poszerzają ilość materiałów wideo. Według redakcji legia.com materiały wideo generują około 60% oglądalności serwisu. Dlatego ta część działalności zarówno oficjalnych i nieoficjalnych serwisów staje się ich filarami.

Coraz częściej tworzone są w serwisach sportowych telewizje internetową. Siedem oficjalnych stron klubowych posiada własną telewizję: LechpoznanTV, LegiaTV, PoloniaWarszawaTV, PoloniaBytomTV, ArkaTV, JagaTV , Ruch TV. Wśród stron nieoficjalnych wyróżnia się LegiaTV ( na Legialive.pl), MksodraTV, WisłaTV.

Lech Poznań jako pierwszy (w maju 2007 roku) podjął się stworzenia własnego playera internetowego. Zaprojektowanie tego typu przedsięwzięcia było skomplikowane i kosztowne. Z założenia miała to być telewizja on-demand, tzw. "wideo na życzenie", czyli usługa zezwalająca na oglądanie nadawanego materiału filmowego w wybranym przez kogoś czasie, później niż czas emisji.

Obecnie na stronie znajduje się prawie 3500 filmików, których nie odszukamy w żadnej gazecie, ani telewizji. Dostęp do LechTV ma ponad 85 tysięcy użytkowników.

Kibice mogą wybierać wysokiej jakości filmiki, których nie znajdą na żadnej innej stronie. W menu znajdziemy pięć propozycji tematów (Lech News, Mecze, Programy, Ekstra, Archiwum - a w nim wideo od rundy wiosennej 2006/2008) oraz szeroka gamę programów ("Babskim okiem", "Legendy", "Kolejarz Gol", "Wywiady", "Szkółka Lecha", "Poznaj Lechitę", "Biznes").

Od ponad roku dostęp do LechTV jest darmowy, jednak żeby ją oglądać należy wypełnić kwestionariusz, założyć bezpłatne konto i zgodzić się na przetwarzanie danych osobowych. Efektem tego, na nasze skrzynki pocztowe mogą być przesyłane materiały reklamowe, spamy.

Innym torem powędrowała Legia Warszawa. Nie dość że posiada własną telewizję na stronie oficjalnej, to również strona nieoficjalna (legialive.pl) mają własne zaplecze TV. Materiały redakcyjne z głównego serwisu są wykorzystywane przez takie stacje jak TVN, TVN Warszawa, TVP czy w nSport.

Większość stron klubowych posiadających swoje telewizje, nie ma własnych playerów. Stworzenie takiej platformy dystrybucji obrazu jest kosztowne. Dlatego strony korzystają z tzw. embedów, czyli "pożyczają" linki z serwisów takich jak: Youtube, Ekstraklasa, Sportpolski, Vimeo.

Są to o wiele prostsze rozwiązania, których popularność jest większa z kilku powodów. Po pierwsze korzystanie z innych serwisów jest tańsze. Znajdują się na nich materiały redakcyjne, ale również filmiki dodawane przez kibiców. Z filmików można korzystać bez potrzeby rejestracji, co jest wygodniejsze w użytkowaniu.

Niestety tego rodzaju pliki wideo mają gorsza jakość, ponieważ ona zależy od kanału dystrybucji (Youtube lub inne). Dla porównania Wisła Kraków "pożycza linki", czyli embeduje z serwisu Youtube. Na stronie zamieszczane są pliki o określonej jakości, której nie można poprawić (jakość niska -360p, jakość wyższa -480p). W bazie odnajdziemy niespełna 800 filmików wideo, w których skład wchodzą materiały własne (redakcyjne) oraz filmiki nakręcone i dodane przez kibiców. Podobnie sytuacja wygląda na stronie nieoficjalnej (wislakrakow.com), która również korzysta z platformy Youtube.

Użytkownicy

Ciężko podać dokładne statystyki odwiedzin serwisów sportowych. Dlatego ograniczyliśmy się do największych www oficjalnych i nieoficjalnych. Aktywność użytkowników jest obliczana przez ogólnopolskiej badanie Internetu oraz same redakcje.

Wg badań użytkowników Megapanel PBI/Gemius z grudnia 2009 r. jedynie trzy oficjalne i jednak nieoficjalna strony klubów zakwalifikowały się do oceny ze względu na liczbę odwiedzin: www.wisla.krakow.pl (506 902 użytkowników), www.legia.com - 153 904 użytkowników, www.lechpoznan.pl (85 231 użytkowników) oraz www.niebiescy.pl (39 887 użytkowników).

Statystyki prowadzone są również przez same kluby. Według badań redakcji wisla.krakow.pl: każdego miesiąca stronę odwiedza 150 tysięcy unikalnych użytkowników. W zeszłym miesiącu było to dokładnie 195 444 użytkowników. W rekordowym miesiącu w ostatnim roku w stronę odwiedziło prawie 320 tysięcy unikalnych użytkowników. Jeżeli chodzi o statystki dzienne, to tutaj notujemy około 15 tysięcy unikalnych użytkowników każdego dnia. W dniu meczów jest ich o kilka tysięcy więcej. Jeżeli chodzi o ilość odsłon dziennie, to jest to od około 50 000 do 230 000 odsłon dziennie.

Prócz tego każdą relację na żywo czyta między 5 a 12 tysięcy unikalnych użytkowników, portal wislatube.pl odwiedza około między 300 a 1500 unikalnych użytkowników, zaś internetowy sklep Wisły Kraków (sklep.wisla.krakow.pl) między 300 a 600 unikalnych użytkowników dziennie. Te wyniki nie są uwzględniane w oglądalności strony oficjalnej.

Według statystyk prowadzonych przez redakcję legia.com miesięcznie serwis odwiedza 240 tysięcy unikalnych użytkowników, w sumie 6,5 miliona odsłon (dane na podstawie Gemius Traffic). Podobną oglądalnością cieszą się nieoficjalne serwisy Legii (legia.com.pl, legia live.pl).

Szczegółowa statystyka stron lechpoznan.pl i lechpoznan.tv prowadzona jest przy pomocy dwóch systemów. Strona notuje ponad milion wizyt miesięcznie.

W przypadku stron nieoficjalnych, jedynie strona Ruchu Chorzów - www.niebiescy.pl jest objęta badaniem. Wg wyników powyższego badania odwiedziło ją 39 887 użytkowników. Inaczej wyglądają statystyki prowadzone przez redakcję serwisu. Według nich: średnia oglądalność serwisu to ok. 35.000 - 40.000 odwiedzin dziennie, co daje prawie półtora miliona odwiedzin miesięcznie.

Według wislakrakow.com średnie miesięczne statystyki w 2009 roku wg Gemius Traffic: 241,7 tys. użytkowników (cookie), 1,5 mln wizyt 6,7 mln odsłon. W ostatnim badaniu Megapanelu odnotowano 90 tys. real users.

Strony oficjalne - ranking

Ranking ten jest w dużym stopniu subiektywny i mamy świadomość tego, że gdybyśmy go robili za kilka miesięcy, to kolejność mogłaby być zupełnie inna. Jeden klub byłby wyżej, bo akurat działoby się w nim więcej, a w innym mniej.

Kilka stron (m.in. wisla.krakow.pl, legia.com, lechpoznan.pl) mają na bardzo wysokim poziomie grafikę, galerie, informacje tekstowe, jak i w wersji audio/wideo i relacje live. Różnią je tylko niuanse.

Strony internetowe 16 drużyn Ekstraklasy zostały ocenione według sześciu kryteriów: szata graficzna, aktualności, forum dyskusyjne, dostęp video/audio, relacje live oraz galeria.

Wisła Kraków www.wisla.krakow.pl

1. Grafika: ciekawa szata graficzna, wygodne menu, panel we flash'u z najaktualniejszymi tematami, zakładki, sonda, dostęp do sklepu, galerii , sprofilowana pod kibiców klubu przeglądarka "Wiślacka Opera" (możliwość ustawienia barw klubowych), dostępna też w angielskiej wersji; strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, możliwość otrzymywania newslettera, kanał RSS, gadu-gadu, Wisła Mobil, archiwum - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: aktualne skróty meczów na WisłaTube, Radio Biała Gwiazda, kamerki stadionowe (pokaz na żywo), archiwum video -10 pkt

5. Live: relacja na żywo z każdego meczu, wpisy "minuta po minucie", (komentarze kibiców przez gadu-gadu) - 10 pkt

6. Galerie: bogata galeria zarówno z meczów pierwszej drużyny jaki i Młodej Ekstraklasy, zdjęcia ze zgrupowań i ważnych dla klubu wydarzeń, fotoreportaże - 10 pkt

Legia Warszawa www.legia.com

1. Grafika: strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać (strona bardzo długa), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła), wygodne menu, wyszukiwarka, dostępna też w angielskiej wersji - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, jednak pasek z newsami jest dość długi przez co niewygodnie szuka się danego artykułu, każdy news może zostać skomentowany przez kibiców, zakładka z "ostatniego meczu" ułatwia dostęp do aktualności, archiwum, sonda, kanał RSS, Legia Mobil - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: video.legia.com, (kulisy meczów) baza filmików, kamerki stadionowe z budowy, relacje audio - 10 pkt

5. Live: ciekawe graficznie relacje na żywo, komentarze krytyczne - 10 pkt

6. Galerie: ciekawa, dużo zdjęć, fotoreportaże, archiwum - 10 pkt

Lech Poznań www.lechpoznan.pl

1. Grafika: intro strony ( można wybrać 1/8 odnośników) strona statyczna, wygodne menu, pasek flash( z datami Mistrza Polski i Pucharu Polski), szybki dostęp do: forum, e-sklepu i informacji, dostępna też w wersji angielskiej, Strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) -10 ptk

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, kanał RSS - 10 pkt

3. Forum: wielu zarejestrowanych użytkowników, duża aktywność kibiców, facebook - 10 pkt

4. Video/audio: Lech TV (www.lechpoznan.tv), baza filmików - 10 pkt

5. Live: Live Audio, Live SMS, Live Ticker (relacja "minuta po minucie"), statystyki, wypowiedzi i analizy, archiwum relacji - 10 ptk

6. Galerie: bogate, aktualne galerie zdjęć i archiwum - 10 pkt

Ruch Chorzów www.ruchchorzow.com.pl

1. Grafika: flash( filmiki HotNews, Ekstraklasa.tv, sklep, karnety, itp.),wygodne menu-podświetlana każda zakładka, sonda, Strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, newsletter - 10 pkt

3. Forum: oficjalne forum, mało aktualnych wpisów - 5 pkt

4. Video/audio: dostęp do ekstraklasa.tv, archiwum video, Hotnews filmiki, baza filmików - 10 pkt

5. Live: minuta po minucie, relacja, statystyki, wypowiedzi i analizy, archiwum relacji - 10 pkt

6. Galerie: bogate, aktualne galerie zdjęć i archiwum - 10 pkt

PGE GKS Bełchatów www.gksbelchatow.com

1. Grafika: paski flash(zapowiedzi meczów itp.), za dużo miejsca zajmują reklamy (dla mnie bardziej wyeksponowane niż reszta), Strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 ptk

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje -10 pkt

3. Forum: oficjalne forum, mało aktualnych wpisów - 5 pkt

4. Video/audio: Radio GKS 77, możliwość podglądu boiska (akt. co 15s), baza filmików - 10 pkt

5. Live: minuta po minucie, relacja, statystyki, wypowiedzi i analizy, ponadto dostęp Ralacja LiveSMS archiwum relacji - 10 pkt

6. Galerie: jest, ale nie ma tak dużo zdjęć w porównaniu z wcześniejszymi klubami - 5 pkt

Lechia Gdańsk www.lechia.pl

1. Grafika: mało ciekawa wizualnie strona, intro (akcja promocyjna, zapowiedź meczu, bilety, przejście do strony głównej), flash (najnowsze aktualności, filmik z meczu), wyszukiwarka; strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 5 pkt

2. Aktualności: codzienna aktualizacja (2-3 newsy), newsletter - 8 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: galleria video, filmiki - 8 pkt

5. Live: minuta po minucie, relacje - 10 pkt

6. Galerie: jest, ale mało zdjęć i nie ma archiwum galerii - 5 pkt

Polonia Bytom www.poloniabytom.com.pl

1. Grafika: intro (reklama), paski flash (najnowsze aktualności), niezbyt funkcjonalna, trochę archaiczna, nie ciekawa wizualnie; strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać (strona bardzo długa), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 5 pkt

2. Aktualności: codzienna aktualizacja, sonda - 8 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: Polonia.TV, archiwum filmików - 10 pkt

5. Live: " minuta po minucie", relacja, statystyki i archiwum - 10 pkt

6. Galerie: bogata galeria, archiwum - 10 ptk

Śląsk Wrocław www.slaskwroclaw.pl

1. Grafika: flash sidle kibiców, funkcjonalne menu, dostęp do facebooka z rozwijalnymi zakładkami, strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać, reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 ptk

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, newsletter, sonda - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: filmiki i archiwum - 10 pkt

5. Live: "minuta po minucie", relacja, statystyki, wypowiedzi, galeria i archiwum -10 pkt

6.Galerie: bogata galeria i archiwum -10 pkt

Korona Kielce www.korona-kielce.pl

1. Grafika: intro przed wejściem na stronę główną, flash (odliczanie czasu do następnego meczu i reklama Korony) , wygodne menu (ułatwia odbiór trochę zniekształcony przez barwy), wyszukiwarka. Strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy przytłaczają serwis, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 8 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, strona długa i nie najlepiej się szuka konkretnego newsu (intensywność barw) choć są one widoczne, kontakt przez formularz, dostęp facebook'a, można pobrać numery Echa Korony - co tygodniowego dodatku do Echa Dnia (wersja PDF) - 10 pkt

3. Forum: wielu zarejestrowanych użytkowników, duża aktywność kibiców - 10 pkt

4. Video/audio: filmiki (youtube) - 8 pkt

5. Live: "minuta po minucie", relacje podsumowujące, statystyki zawodników - 8 pkt

6. Galerie: bogata galeria i archiwum - 10 pkt

Cracovia www.cracovia.pl

1. Grafika: flash (główny banner) , wygodny dostęp, wygodne menu; strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła)-10

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje - 10 pkt

3. Forum: brak- 0 pkt

4. Video/audio: pliki audio/video dostępne w Sferze Kibica, bardzo mała baza - 4 pkt

5. Live: solidne relacje na żywo - 8 pkt

6. Galerie: bogata Flash galeria - 10 pkt

Jagiellonia Białystok www.jagiellonia.pl

1. Grafika: intro, flash (najświeższe wiadomości) , ankieta, wygodne menu, dostęp do facebook; strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać (strona bardzo długa), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, liveSMS, archiwum - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: filmiki z Ekstraklasa.tv, JagaTV - 10 pkt

5. Live: solidne relacje na żywo, JagaSMS - 10 pkt

6. Galerie: bogata Flash galeria - 10 pkt

Arka Gdynia www.arka.gdynia.pl

1. Grafika: statyczna strona, wygodny układ, ankieta; strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) -10 pkt

2. Aktualności: codzienna aktualizacja, nowe informacje obiektywne - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: ArkaTV (vimeo) , baza filmików - 10 pkt

5. Live: solidne relacje na żywo, liveSMS - 10 pkt

6. Galerie: bogata Flash galeria - 10 pkt

KGHM Zagłębie Lubin www.zaglebie-lubin.pl

1. Grafika: intro ( sklep internetowy, strona główna, Dialog Arena) statyczna strona, wygodny układ, strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać (strona bardzo długa), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 8 pkt

2. Aktualności prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje -10 pkt

3. Forum: jest, dużo aktualnych wpisów - 10 pkt

4. Video/audio: mała baza filmików (youtube) - 5 pkt

5. Live: brak - 0 pkt

6. Galerie: bardzo bogata galeria i archiwum zdjęć - 10 pkt

Piast Gliwice www. piast.gliwice.pl

1. Grafika: statyczna strona, w miarę wygodny układ, ale mało interesujący wizualnie, strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać (strona bardzo długa), reklamy nie przeszkadzają, mieszanie krojów czcionek przeszkadza w czytaniu, odpowiedni kontrast koloru tekstu i tła - 5 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje - 8 pkt

3. Forum: nie dostępne, jest chat nie działa - 0 pkt

4. Video/audio: Piast Gliwice TV - 10 pkt

5. Live: nie wiem czy są relacje na żywo, natomiast są relacje podsumowujące mecz - 8 pkt

6. Galerie: mała ilość zdjęć - 5 pkt

Polonia Warszawa www.ksppolonia.pl

1. Grafika: Flash (najświeższe aktualności, do fotoreportaży), bardzo wygodny i praktyczny układ strony, wygodne menu, sonda, strona nie wyświetla się na jednym ekranie, użytkownik musi ja przewijać reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, kanał RSS, newsletter - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: video skróty z meczów (youtube) - 10 pkt

5. Live: podsumowania meczy - 8 pkt

6. Galerie: fotoreportaże, bogata galeria - 10 pkt

Odra Wodzisław www.odrawodzisla.pl

1. Grafika: intro (reklama przed strona główną), Flash (najświeższe aktualności,), wygodny układ strony, wygodne menu; strona nie jest długa, ale nie wyświetla się na jednym ekranie (przewijanie nie sprawia problemu), reklamy nie przeszkadzają, dopasowany rozmiar i kolor czcionki (kontrastujące kolory tekstu i tła) - 10 pkt

2. Aktualności: prowadzone na bieżąco, codziennie nowe informacje, możliwość komentowania aktualności przez kibiców, typer, sonda - 10 pkt

3. Forum: brak - 0 pkt

4. Video/audio: filmiki z aktualnościami - 10 pkt

5. Live: relacje SMS - 5 pkt

6. Galerie: dużo zdjęć, bogate galerie flash - 8 pkt

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje