Bayern Monachium reklamowym krezusem

Bayern Monachium zarabia najwięcej spośród wszystkich europejskich klubów piłkarskich na udostępnieniu reklamodawcy miejsca na koszulkach. Firma T-Mobile płaci za to prawo 18 milionów euro rocznie - wynika z raportu włoskiej firmy konsultingowej Stage Up.

Co najmniej 10 milionów euro z tego tytułu trafia na konto jeszcze ośmiu innych zespołów. Oprócz Bayernu, w czołówce rankingu są: Manchester United - 15,7 mln euro od AIG oraz Real Madryt - 15 mln od BWin.

Reklama

W dziesiątce znalazły się po trzy kluby włoskiej Serie A, niemieckiej Bundesligi i angielskiej Premier League oraz jeden z ekstraklasy Hiszpanii.

Spośród najlepszych lig europejskich najwięcej na reklamie na koszulkach zarabiają kluby niemieckie, średnio 6,26 mln euro. Bundesliga w porównaniu z poprzednim sezonem zanotowała wzrost zysków - o 4,9 proc. Drugie miejsce zajmuje ekstraklasa angielska, choć dochód jej klubów z tego tytułu spadł w ciągu roku o niemal 10 procent.

Z podziału na branże wynika, że najwięcej na reklamę na koszulkach piłkarskich wydają firmy bukmacherskie - 67,5 mln euro. Ich zaangażowanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosło o prawie 37 procent. Kolejne miejsca zajmują sektory energetyczny oraz transportowy. Przedsiębiorstwa z branży finansowej - czwarte w zestawieniu - wydają na ten cel ponad 21 procent mniej niż przed rokiem.

Kluby z największymi zyskami z reklamy na koszulkach (kolejno w tabeli: klub, liga, nazwa sponsora, kwota w mln euro):

1. Bayern Monachium Bundesliga T-Mobile 18

2. Manchester Utd. Premier League AIG 15,7

3. Real Madryt La Liga BWin 15

4. Chelsea Londyn Premier League Samsung 14

5. Borussia Dortmund Bundesliga Evonik 12

6. Schalke 04 Gelsenkirchen Bundesliga Gazprom 12

7. Tottenham Hotspur Premier League Mansion.com 12

8. Juventus Turyn Serie A New Holland 11

9. AC Milan Serie A BWin 10

10. Inter Mediolan Serie A Pirelli 9

Średni zysk z reklamy na koszulkach w czołowych ligach europejskich (w mln euro na klub):

2008/09 2009/10 trend (proc.)

1. Bundesliga 5,97 6,26 4,9

2. Premier League 5,33 4,81 -9,8

3. Serie A 3,62 3,52 -2,8

4. La Liga 2,50 2,64 5,6

5. Ligue 1 2,46 2,19 -11,0

Inwestycje poszczególnych branż (w mln euro):

sektor 2009/10 trend (proc.)

firmy bukmacherskie 67,5 36,1

energia 47,0 3,8

transport 44,0 16,4

finanse 42,7 -21,3

samochody 41,2 -4,2

telefonia 32,6 -7,4

Czytaj również:

Najpopularniejsze sportowe marki świata

Najlepiej zarabiający sportowcy Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2010

Olimpijczycy zarabiający miliony dolarów

Dowiedz się więcej na temat: kluby | liga | procent | firmy | Bundesliga | Serie A | Premier League | Bayern Monachium | Monachium

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje